Strona Główna ˇ Tor ˇ Galeria ˇ Szkółka Mx ˇ Rodzinka ˇ Serwis ˇ Klub ˇ Enduro ˇ Poradnik ˇ Klubowicze ˇ Facebook Fanpage ˇ Partnerzy ˇ Wyniki ˇ Kalendarz ˇ Kontakt ˇ Bank ˇ Szukaj Czwartek, Październik 23, 2014
Nawigacja
Strona Główna

Sklep

Tor

Galeria

Szkółka Mx

Rodzinka

Serwis

Klub

Enduro

Poradnik

Klubowicze

Facebook Fanpage

Partnerzy

Wyniki

Kalendarz

Kontakt

Bank

Szukaj
Online
Gości Online: 1
Brak Użytkowników Online

Zarejestrowanch Uzytkowników: 36
Najnowszy Użytkownik: markzelezny
Enduro 100 porad mistrzów


100 porad mistrzów








1. PATRZ PRZED SIEBIE “Nie gap się w ziemię tuż przed swoim przednim błotnikiem. Próbuj zawsze patrzeć w przód kiedy jedziesz, pozwoli Ci to przewidywać zbliżające się przeszkody.” - Ryan Hughes



2. PRZEDE WSZYSTKIM TECHNIKA “Jeśli jesteś początkujący, skoncentruj się na rozwijaniu dobrego, prawidłowego stylu jazdy. Przyglądaj się profesjonalistom i rób to co oni robią. Jeśli za przykład będziesz miał dobry styl jazdy, prędkość przyjdzie łatwiej.” - Josh Hansen



3. PŁYNNIE NA PIACHU “Kiedy jeździsz na piaszczystych trasach, kluczem do bycia szybkim jest płynne pokonywanie zakrętów i podstępnych fragmentów trasy. Piach wciąga przód motocykla, dlatego używanie stylu “dodawanie i odpuszczanie gazu” po prostu nie skutkuje.” - John Dowd



4. SZEROKO W ZAKRĘTY “Suniesz po łukach szeroko, jak tylko możesz, ponieważ, kiedy będziesz ciasno wchodził w zakręt jest większe prawdopodobieństwo utraty trakcji jednym lub oboma kołami. Cierpliwość i kontrola nad manetką gazu są ważniejsze od nieokiełznanej prędkości.” - Branden Jesseman



5. PRZYGOTUJ POLE STARTOWE “Kiedy wybierzesz swoje pole startowe, poświęć trochę czasu na przygotowanie go. Usuń z niego wszelkie zabrudzenia, kamienie, piach etc. Upewnij się, że pod spodem twojego błotnika nie ma zaschniętego błota, które będzie opadać kiedy ruszysz z miejsca. Jeśli pole startowe jest brudne, trudniej Ci będzie wystartować w luźnym żwirze, koło będzie buksować.” - Ernesto Fonseca



6. NIE TYLKO ŚLADEM RYWALA “Zasada numer jeden: nigdy nie jedź dokładnie za kimś. Musisz wcześniej zaplanować swoją trasę i staraj się jechać innym torem. Jeśli gość, którego ścigasz tnie do środka, jedź szeroko i spróbuj przejechać przed nim. Jeśli on jedzie po zewnętrznej, próbuj ściąć i wejść pod niego. Nigdy nie przejdziesz rywala, jeśli będziesz robił dokładnie to co on.” - Kevin Windham



7. SZYBCIEJ NA KOŃIEC TRENINGU “Zakończ swój dzień trening ostro i szybko, na pełnej wyścigowej prędkości. To pozwoli Ci opuścić tor z tymi samymi odczuciami, z którymi na niego powrócisz następnym razem. Ćwiczenie ostatnich okrążeń nie powinno być spokojną wycieczką.” - Ricky Johnson



8. PRZYGOTUJ SIĘ DZIEŃ PRZED ZAWODAMI “Dzień przed wyścigiem upewnij się, że cały ekwipunek jest w porządku. Jeśli będziesz się pakował rankiem tuż przed wyścigiem, zapomnisz o czymś. Jeśli możesz zapakuj samochód wieczorem i zaparkuj w garażu, w ten sposób nie zapomnisz kanistra lub stojaka pod motor.” - Nick Wey



9. BĄDŹ WYLUZOWANY “Bądź wyluzowany i zrelaksowany, pozwoli to Twojemu ciału lepiej reagować na różne zachowania motocykla, np. przeniesienie ciężaru ciała do zyskania lepszej trakcji lub korekty toru lotu w powietrzu. To wszystko przyjdzie łatwiej, jeśli będziesz rozluźniony.” – Sebastien Tortelli



10. UWAGA NA NOGI W KOLEINACH “Kiedy musisz jechać przez głębokie koleiny, ważne żeby Twoje stopy miały skierowane palce ku górze i do wewnątrz, wtedy nie zahaczysz o ścianę koleiny.” - Kevin Windham



12. NIE BÓJ SIĘ KOLEIN “Wielu jeźdźców, kiedy zobaczy koleiny natychmiast je omija, myśląc, że tak jest szybciej. Błąd! Atakuj koleinę! Odciąż przód motocykla dodając mocno gazu i pochyl się do tyłu. Patrz za koleinę (na jej koniec) i nie zatnij się w nią, ponieważ możesz zdławić motocykl i przeciąć koleinę (postawi cię bokiem).” - Scott Sheak



13. PRACUJ TYŁKIEM “Kiedy wychodzisz z zakrętu wciśnij tyłek w siedzenie, ale nie za blisko zewnętrznej strony zakrętu. Pozwoli to motocyklowi złapać przyczepność i ruszyć naprzód. W przeciwnym razie łatwiej powodujesz poślizg tylnego koła”. - Sean Hamblin



14. ZAKRĘTY "Żeby przejść płynnie zakręt najlepiej kiedy wykonasz kilka czynności jednocześnie: puść hamulce, usiądź i pochyl się nad motocyklem. Kiedy usiądziesz zawieszenie spręży się co pozwoli w zakręcie motocyklowi łatwiej przechylić się.” - Ryan Hughes



15. POZNAJ NOWY TOR “W dzień wyścigu na nowym torze, skoncentruj się najpierw na niebezpiecznych przeszkodach, dopiero potem martw się jak być szybkim. Znajdź swoje tempo, skoncentruj się na znalezieniu alternatywnych torów jazdy, żebyś mógł wyprzedzać, wtedy trenuj dopiero szybki przejazd tymi torami.” - Ricky Johnson



16. ŁOKIEĆ W GÓRZE “Kiedy wchodzisz w zakręt upewnij się, że trzymasz zewnętrzny łokieć w górze. Pozwoli to dociążyć przednie koło i złapać lepszą trakcję.” - Travis Preston



17. NIE ODPUSZCZAJ “Nie poddawaj się. Nawet jeśli nie wygrasz, możesz byś usatysfakcjonowany, że dałeś z siebie wszystko. Kiedy się ścigasz nie odpuszczaj. Jedź twardo, aż zobaczysz flagę z szachownicą, nawet jeśli nie ma już nikogo za tobą.” - Mike Brown



18. NIE ZAWSZE Z TYLNYM HAMULCEM “Używanie tylnego hamulca w powietrzu, aby sprowadzić przód motocykla w dół stało się ostatnio modne, ale powinieneś nauczyć się lądować używając balansu ciałem. Wykorzystanie tylnego hamulca za każdym razem kosztuje cię milisekundy, ponieważ rozpęd z zatrzymanego koła musi powrócić.” - Grant Langston



19. WIADOMOŚCI “Jeśli jedziesz w zawodach, miej kogoś z tablicą informacyjną, na której będzie zapisywać informacje dla Ciebie, np. jak daleko przed lub za tobą jest kolejny zawodnik lub jak daleko jest do końca wyścigu. Czasami dopingujące wiadomości pomagają. Jednak najważniejsze dla mnie jest, na której pozycji aktualnie się znajduję.” - Mike LaRocco



20. SIĄDŹ NA KRAWĘDZI “Nie obawiaj się usiąść na brzegu fotela wchodząc w zakręt. Dosiad na górnej krawędzi siedzenia pomoże motocyklowi wryć się w tor i łatwiej Ci go będzie złożyć w ciasny zakręt.” - Tim Ferry



21. ZAKRĘT ZA HOPĄ “Jeśli po skoku następuje od razu zakręt, powinieneś wcześniej ustawić odpowiednio pod kątem motocykl na najeździe. Jeżeli zakręt jest naprawdę blisko, czasami można nawet usiąść już w powietrzu i wystawić nogę przygotowując się do zakrętu.” - Kevin Windham



22. WYPRZEDZANIE “Wyprzedzanie to najważniejsza strategia. Kiedy się ścigasz, powinieneś ocenić odcinki na trasie, na których jesteś mocny. Zaplanuj wyprzedzanie dwa lub trzy zakręty wcześniej.” - Grant Langston



23. BĄDŹ KREATYWNY “Bądź kreatywny w swoich torach jazdy, nie pokonuj ich tylko dlatego, że pozostali tak robią. Szukaj pozostałych części trasy, na których możesz uzyskać przewagę, szczególnie na nierównych odcinkach. Jest szansa, że znajdziesz lepszy tor od innych.” - Michael Byrne



24. PROWADŹ GŁOWĄ “Utrzymuj pozycję ciała na środku motocykla, ale prowadź go głową oraz całym ciałem. Wielu przechyla się do tyłu i dosiada fotela, ale osobiście najlepiej się czuje kiedy stoję i ściskam motocykl kolanami, a górną część ciała mam na kierownicą.” - Kevin Windham



25. HAMUJ PÓŹNO “Większość amatorów hamuje zbyt wcześnie przed zakrętem. Natomiast ładuj ostro w zakręt, hamuj później i wyeliminuj lukę pomiędzy hamowaniem, a przyśpieszaniem.” - Josh Hansen



26. HAMOWANIE Z POŚLIZGIEM “Hamowanie ślizgiem jest dobrą techniką na ciasnych profilowanych zakrętach. Wciśnij sprzęgło, tylny hamulec i skręć ciało, aby wprowadzić motocykl w poślizg. Przygotuj się na puszczenie sprzęgła kiedy motocykl dostatecznie zmieni kierunek.” - Matt Walker



27. SZUKAJ NOWYCH TORÓW JAZDY “Kiedy widzisz super nierówną prostą lub szeroki zakręt, rozejrzyj się na boki w poszukiwaniu łagodnego toru jazdy, który pozwoli ominąć wertepy. Czasami przejazd przez te same wertepy, ale pod innym kątem może być mniej uciążliwy.” - Steve Lamson



28. PIERWSZY ZAKRĘT “Na starcie wyścigu, kiedy opada bramka i zbliżasz się do pierwszego zakrętu, powinieneś wiedzieć którędy chcesz jechać. Nie daj się rozproszyć przez jeźdźców obok Ciebie.” - Ernesto Fonseca



29. PROWADŹ GŁOWĄ “Jedną z najlepszych rzeczy, które nauczył mnie Gary Bailey jest prowadzenie motocykla w zakręcie własną głową. Z jakiś powodów nachylenie głowy do wewnątrz powoduje, że twoje ciało i motocykl pójdą za nią.” – Sebastien Tortelli



30. PLANUJ START “Kiedy już przygotowałeś swoją bramkę startową, usiądź i wyobraź sobie siebie z perspektywy widza, później widok przez twoje gogle. Widząc i czując to przygotuj się do bitwy.” – Ricky Johnson



31. ŚLISKI KASK “Spryskaj powierzchnię swojego kasku śliskim rodzajem substancji, pozwoli to uchronić go przed osadzaniem się błota. W błotnych wyścigach kask może się zrobić naprawdę ciężki. Pozwoli ci to również łatwiej go doczyścić.” - Matt Walker



32. ROZLUŹNIJ RĘCE “Jeśli borykasz się z bolącymi ramionami (tzw. arm pump), rozluźnij uścisk na kierownicy za każdym razem kiedy twój motocykl oderwie się od ziemi. Pozwoli ci to ogólnie rozluźnić napięcie i ulżyć napompowanym ramionom.” - Stephane Roncada



33. UCZ SIĘ OD INNYCH “Przed treningiem zobacz kto jest najszybszym jeźdźcem. Jedź za nim na treningu i poznaj jego trasę. Spróbuj iśc w jego ślady i zobacz ile zostało do nadrobienia, by wygrywać.” - Michael Craig



34. PROSTO W KOLEINĘ “Na odcinkach z głębokimi koleinami wchodzącymi w zakręt upewnij się, że twój motocykl jest idealnie prosto zbliżając się do koleiny. Nie możesz spodziewać się, że przejedziesz przez nie gładko, jeśli twoje przednie koło jest w jednej koleinie, a tylne w drugiej lub ślizga się gdzieś na górze pomiędzy nimi. Odciąż przednie koło, dodaj gazu i patrz w kierunku końca koleiny, gdzie chciałbyś jechać.” – Nick Wey



35. ZETNIJ KOLEINĘ “Jeśli jest koleina, którą wszyscy jadą, to prawdopodobnie na końcu powstanie garb, który podbija motocykl. Jeśli koleina nie jest zbyt głęboka, spróbuj ściąć zakręt zaraz za wierzchołkiem i spróbuj wyjeździć nową bruzdę. Zazwyczaj możesz utworzyć nową koleinę jadąc trzy razy tym samym torem.” - Steve Lamson



36. ŁOKCIE SZEROKO “Jeśli ścigasz się ramię w ramię z innym zawodnikiem, upewnij się, że trzymasz łokcie w górze i na zewnątrz. W ten sposób będziesz miał kontakt łokieć w łokieć, a nie z kierownicą rywala. Jeśli splątacie swoje kierownice prawdopodobnie dojdzie do wypadku.” - Branden Jesseman



37. WYAMORTYZOWANIE SKOKU “Nie ma powodu, aby na skokach lecieć wysoko. Można “wyamortyzować” motocykl, co pozwoli skrócić czas lotu. Ta technika pozwla pokonać skok szybciej.” - David Vuillemin



38. ODPOCZYWAJ MIĘDZY BIEGAMI “Pomiędzy wyścigami połóż się i odpoczywaj. Upewnij się, że wypiłeś odpowiednią ilość płynów i zjedz coś dla dostarczenia energii organizmowi. Rozbierz się jeśli jest gorąco. Nie chodź w słońcu.” - Michael Craig



39. TRENING WYZNACZA NASTRÓJ “Przed pierwszym treningiem do wyścigu wprowadź się w nastrój w jakim chcesz, aby przebiegał twoje zawody. Nie spędzaj zbyt dużo czasu nad wymyślaniem przebiegu rajdu, bo może on się potoczyć zupełnie inaczej.” - Brock Sellards



40. LUŹNO I PŁYNNIE NA BŁOCIE “Kluczem do bycia szybkim w błocie jest luźna i płynna jazda. Szybkie zmiany kierunku nie są dobre, musisz płynąć wzdłuż toru. Patrz dalej naprzód niż zwykle, czy nie ma dużej kałuży lub poprzewracanych zawodników. Jedź wolniej i nadawaj sam sobie tempo.” - David Vuillemin



41. PAL GUMĘ “Wiadomo, opony są drogie, ale jeśli chcesz mieć naprawdę dobry start na twardych nawierzchniach, powinieneś przytrzymać przedni hamulec, włączyć pierwszy bieg i przez pięć do dziesięciu sekund rozgrzać oponę na 30 sekund przed opuszczeniem bramki.” - Nathan Ramsey



42. MAKSIMUM Z TRENINGU “Część ludzi twierdzi, że czas spędzony na motocyklu jest najważniejszą rzeczą kiedy trenujesz, ale dawaj zawsze z siebie 100% kiedy na nim siedzisz. Jeśli nie trenujesz na 100%, jak możesz oczekiwać, że w zawodach pojedziesz na 100% i będziesz się czuć dobrze?” - Ricky Carmichael



43. NA PIACHU BIEG WYŻEJ “Na piaszczystych, wyboistych prostych jedź na biegu wyższym niż normalnie, ponieważ odciąży to tylne zawieszenie i nie pozwoli mu się zapadać. Stój lekko na motocyklu i trzymaj łokcie i kolana zgięte, aby pomóc zawieszeniu wchłonąć nierówności.” - John Dowd



44. PROWADŹ NOGAMI “Zawsze ściskaj motocykl nogami i wciskaj mocno nogi w podnóżki na długich prostych, aby pomóc motocyklowi trzymać się ziemi i wybierać dobrą trakcję. Wzmocnij nogi na siłowni, pozwoli Ci to oszczędzić ramiona podczas jazdy.” – Stephane Roncada



45. NIE JEŹDZIJ GŁOŚNO “Dużym błędem u ścigających się amatorów jest jazda na zbyt niskim biegu i kręcenie motocykla do maksimum. Głównie próbują oni jazdy agresywnej i myślą, że jeśli dźwięk wydobywa się szybko, oni też są szybcy. Zmień bieg! Jedź gładko! Rób mniej hałasu!” - Brock Sellards



46. OBSERWUJ INNYCH “Nawet jeśli nie jeździsz, po prostu oglądaj innych jeźdźców lub wyścigi w telewizji, pozwoli to ulepszyć twoją technikę. Opłaca się uważnie patrzeć nie tylko, jak robią duże skoki, ale przede wszystkim patrz na miejsca hamowania, jak używają gazu, a nawet kiedy siedzą i stoją na motocyklu. Możesz się w ten sposób wiele nauczyć.” - Branden Jesseman



47. SUCHE RĘCE “Jeśli bierzesz jakuzzi noc przed wyścigiem, rób to krótko ponieważ to Cię odwodni. Nigdy nie wymaczaj swoich rąk, ponieważ zmiękczy to stwardnienia, na które tak ciężko pracowałeś.” - Ricky Johnson



48. JEDŹ WOLNO, BY BYĆ SZYBKIM “Czasami bardziej techniczny i precyzyjny przejazd przez określony odcinek toru spowoduje szybsze okrążenie od “ładowania” na całość i poza kontrolą.” - Ryan Hughes



49. ZAKRĘTY W PIACHU “Kiedy jeździsz w piachu musisz być bardziej agresywny w zakrętach niż w normalnych okolicznościach. Piach wciąga motocykl i działa jak automatyczny system hamowania, dlatego nie możesz odpuścić gazu, chyba że chcesz zwolnić. Musisz operować gazem mocniej i wcześniej, aby przezwyciężyć głębokie piaszczyste zakręty, a utrzymanie obrotów motocykla jest decydujące. Każda zmiana biegów musi zostać dokonana w idealnym momencie, będziesz potrzebował częściej używać sprzęgła, aby motocykl właściwie pracował.” - Grant Langston



50.HAMOWANIE W KOLEINIE “Trzymaj palec na przednim hamulcu, kiedy próbujesz ułożyć się w trudnych koleinach, ponieważ lekkie przyhamowanie pomoże skorygować tor jazdy w przypadku wyjeżdżania przodu. Czasami kiedy koleina jest naprawdę wąska to bardzo pomaga.” - Ernesto Fonseca



51. TESTUJ NA TREINGU “Nigdy nie próbuj niczego nowego podczas wyścigu, czy to jest nowa technika jazdy, czy nowy sprzęt. Rób to podczas treningów. Wszystko przyjdzie naturalnie i poczujesz się lepiej w dniu wyścigu.” - Tim Ferry



52. GŁĘBOKIE KOLEINY W ZAKRĘCIE “Niektóre zakręty i łuki wymagają, aby usiąść dużo wcześniej, żeby oba koła dobrze złapały przyczepność w koleinie. Nie atakuj, musisz “płynąć” zrelaksowany po tych zakrętach.” - Sebastien Tortelli



53. START Z DWÓCH NÓG “Na starcie postaw obie nogi na ziemi, wtedy jest mniej prawdopodobne, że utracisz balans, kiedy wystartujesz. Bieg przerzuć piętą, ale wszystko powinieneś sprawdzić na treningu przed wyścigiem.” - Josh Hansen



54. WYOBRAŹNIA “Po treningu lub między wyścigami, kiedy jesteś zrelaksowany i wyciszony, zamknij oczy i przejedź trasę w swoim umyśle. Zastanów się nad torami jazdy, wybojami i skokami.” – Brock Sellards



55. WYBICIE Z SIODŁA “Jeśli zaraz po wąskim zakręcie jest skok, użyj tylnego zawieszenia motocykla, aby pomogło wystrzelić Cię wysoko/ dalej. Pozostań siedząc na środku motocykla, wychyl się trochę do tyłu i przygotuj się na odbicie amortyzatora, które wykopie Cię w górę. Musisz poćwiczyć, ponieważ to jest zaawansowana technika.” - Ezra Lusk



56. DIETA “Nie musisz przestrzegać ścisłej diety, ale na kilka dni przed wyścigiem odłóż czerwone mięso, jedz mięso drobiowe i makrony, pij dużo wody, aby odpowiednio nawodnić organizm. Nic nie pomoże wypicie dużej ilości wody noc przed wyścigiem, to zajmuje kilka dni.” - David Vuillemin



57. SPRAWDŹ TOR “Część jeźdźców obrazu po rozładowaniu motocykla, wskakuje na trasę i grzeje ostro od startu. Nawet jeśli jeździsz na swoim torze, to nie jest dobry pomysł, ponieważ mogą się na niej znajdować nowe przeszkody i wyboje, które się wytworzyły od twojego ostatniego pobytu. Poświęć chwilę na obejrzenie wszystkiego.” - Scott Sheak



58. PATRZ NA KONIEC ZAKRĘTU “Głębokie koleiny w zakrętach mogą być trudne, ale jedyną radą, która Ci pomoże, to patrzenie na koniec koleiny. Jeśli patrzysz na koleinę zaraz za swoim przednim kołem, jest wielce prawdopodobne, że stracisz równowagę. Patrz na koniec koleiny lub na wyjście z zakrętu i pozostań rozluźniony.” – Sean Hamblin



59. MYŚL POZYTYWNIE “W dniu wyścigu ważne jest, abyś zachował pozytywne nastawienie, nawet kiedy pogoda jest zła lub trasa nieciekawa. Powiedz sobie, że wszyscy będą jeździć w tych samych warunkach i to jest prawda. Nie zastanawiaj się, jak bardzo nienawidzisz tej trasy, tylko skoncentruj się na tym, jak szybko możesz ją przejechać.” - Ricky Carmichael 60. WEWNĘTRZNA NOGA “Kiedy wystawiasz swoją nogę w zakręcie pamiętaj, że robisz to dla utrzymania równowagi. Nie wlecz, ani ślizgaj nogi po ziemi, ponieważ możesz stracić równowagę i podnosisz ryzyko zwichnięcia kostki lub skręcenia kolana.” - Kevin Windham



61. BIEG W GÓRĘ NA WHOOPSACH “Nie chciałbyś, aby w połowie drogi przez whoopsy zabrakło Ci mocy lub skończyły się obroty. Włącz jeden, czasami nawet dwa biegi wyżej przed wejściem w tą trudną sekcję.” - Tim Ferry



62. USTAW PRZEDNI HAMULEC “Spróbuj umieścić dźwignię hamulca bliżej środka kierownicy. Da Ci to większy wpływ na dozowanie siły na końcu dźwigni. Możesz również umieścić go wyżej niż dźwignię sprzęgła, ponieważ kręcenie gazem często ustawia twoją rękę bardziej poziomo.” - Grant Langston



63. ĆWICZ ZAKRĘTY “Wielu jeźdźców spędza dużo czasu na trenowaniu skoków, ponieważ są one zabawne, ale trenowanie zakrętów jest bardziej praktyczne. To nie jest miłe, ani tak bardzo widowiskowe, ale odpłaci się w dniu zawodów. Właściwa i pewna droga poślizgu jest bardzo ważna, jeśli kiedykolwiek zamierzasz brać agresywnie zakręty.” - Ricky Carmichael



64. POĆWICZ ODPALANIE “Jeśli jeździsz w rajdach 4-suwem, powinieneś spokojnie przejść procedurę rozruchu w przypadku, kiedy zgaśnie on podczas wyścigu. Wiele osób panikuje kiedy zatrzyma im się silnik. Zatrzymaj kilka razy celowo silnik, aby jego uruchamianie stało się dla Ciebie rutyną.” - Brock Sellards



65. WYAMORTYZOWANIE SKOKU “Jeśli jesteś pewny skoku możesz latać niżej i szybciej. Najedź na niego szybciej, wyhamuj na najeździe do poprzedniej prędkości, tak byś mógł go przelecieć. Taka technika “wyamortyzowania” skoku powoduję, że lot jest niższy i krótszy. Długi i wysoki lot, to strata cennych ułamków sekund.” - Mike LaRocco



66. DOCIĄŻ ZEWNĘTRZNĄ STOPKĘ “Kiedy wchodzisz w zakręt, obciąż butem bardziej zewnętrzny podnóżek. Pomoże to złapać motocyklowi lepszą przyczepność, dzięki czemu łatwiej obierzesz pożądany kierunek jazdy.” - Ryan Hughes



67. OBCHÓD TORU “Jeśli masz okazję, poświęć trochę czasu na piesze przejście trasy, żeby ją sprawdzić. Będziesz zaskoczony ile zobaczysz nowych torów jazdy.” - Michael Byrne



68. UWAŻAJ NA STARCIE “Na starcie nie oglądaj swojej bramki startowej, ponieważ jest to ostatnia rzecz, która się ruszy, kiedy sędzia zwolni dźwignię. Natomiast skup uwagę na małym bolcu, który trzyma bramkę, ponieważ to jest pierwsza rzecz, która drgnie.” - Nathan Ramsey



69. TRZYMAJ MOTOCYKL NOGAMI “Powinieneś zawsze trzymać motocykl kolanami lub łydkami. Żeby sprawdzić jak mocno trzymać motocykl, postaw go na podstawce, złap go nogami i wychyl się do tyłu bez rąk na kierownicy. Powinieneś zawsze ścisnąć wystarczająco silnie, żeby nie spaść z motocykla nie trzymając go rękami”. - Jeff Emig



70. W POWITRZU HAMUJESZ “Stare powiedzenie, ale prawdziwe. Skacząc naprawdę daleko tracisz czas, opór powietrza faktycznie spowalnia.” - Mike LaRocco



71.ĆWICZ STARTY “Trenuj starty za każdym razem kiedy jeździsz. W dniu zawodów jedź w obszar startu i trzy lub cztery razy potrenuj, ponieważ każdy start jest inny.” - Michael Craig



72. ŁAGODNIE Z GAZEM “Powszechnym błędem zawodników jest mocne dodanie gazu przy wyjściu z zakrętu. Kręcenie gładko manetką dostarcza więcej przyczepności, powoduje mniejsze buksowanie koła i wysysa mniej energii z zawodnika.” - Tim Ferry



73. HAMOWANIE W KOLEINIE “Czasami kiedy wjedziesz w zakręt z koleiną zbyt szybko i nie trafisz dobrze w linię możesz delikatnie wcisnąć przedni hamulec, aby pomóc utrzymać przednie koło w koleinie.” - Mike LaRocco



74. STANIE W CZASIE JAZDY “Wielu początkujących jeźdźców zbyt dużo siedzi. Powinieneś zawsze próbować stać, kiedy to jest możliwe. Siadaj w ostatniej sekundzie, kiedy wchodzisz w zakręt i wstawaj zaraz, kiedy z niego wyjeżdżasz. Kiedy stoisz możesz używać nóg, jako dodatkowego zawieszenia.” - Ryan Hughes



75. JEDEN PALEC NA SPRZĘGLE “Część jeźdźców twierdzi, że używanie jednego palca na sprzęgle pomaga gładko je dozować. Przyciskanie jednym palcem pozwala również na lepszy uchwyt kierownicy. Mając trzy palce i kciuk na kierownicy jest lepsze niż dwa palce i kciuk. Możesz używać środkowego palca, ale część osób używa wskazującego, to jest tylko twój wybór.” - Ricky Carmichael



76. ODCHYL SIĘ DO TYŁU “W przeciwieństwie do twardej trasy, piaszczyste, luźne odcinki wymagają, abyś wychylił się do tyłu i sterował gazem. Jeśli pochylisz się zbyt do przodu na piachu przód będzie nurkował i uciekał spod Ciebie. Odchyl się do tyłu i ostro gaz, aż do zakrętu.” - John Dowd



77. TRZYMAJ NOGAMI “Zamiast zawiesić się na motocyklu i pozwolić mu ciągnąć Twoje ręce, pochyl głowę nad kierownicą i złap motocykl kolanami. Nogi są silniejsze od ramion i jadąc w ten sposób możesz zachować więcej energii.” - Erik Kehoe



78. NIE “PRZEKRĘCAJ” SILNIKA “Część osób twierdzi, że trzeba żyłować 125-tki, aby jechać szybko, ale ważniejsze jest, aby utrzymać silnik w najlepszym zakresie obrotów. Kiedy kręcisz wysoko silnik, łańcuch i tylne zawieszenie napręża się i nie pozwala amortyzatorowi działać właściwie.” - Michael Byrne



79. NOGI PODCZAS HAMOWANIA SĄ WAŻNE “Kiedy dajesz ostro po hamulcach przed zakrętem możesz to zrobić dobrze i źle. Tak jak, kiedy przyśpieszasz chcesz, aby opona złapała najlepszą możliwą przyczepność. Odchyl ciało do tyłu kiedy hamujesz i złap nogami mocno motocykl, a nawet spróbuj docisnąć go do podłoża. Jeśli gwałtownie naciśniesz hamulce i nie pomożesz motocyklowi złapać przyczepności, będziesz leciał ślizgiem w zakręt.” - Tim Ferry



80. WYKORZYSTUJ KOLEINY “Wielu jeźdźców nienawidzi kolein, ale ty musisz je pokochać. Koleina to jest miejsce z lepszą trakcją, pozwala przejechać zakręt szybciej niż na płaskim. Wystaw wewnętrzną nogę w górę i do przodu - szorowanie nogą po ziemi jest najgorszą rzeczą, jaką możesz zrobić. Użyj koleiny do przyśpieszenia wychodząc z zakrętu, ponieważ utrzyma tylne koło przed poślizgiem.” - Jeff Emig



81. TRENUJ CAŁY TOR “Wielu amatorów obawia się jednego dużego skoku. Spędzają cały czas koncentrując się wyłącznie na jednym dużym skoku, a nie przykładają wystarczającej uwagi do reszty toru. Wejścia i wyjścia z zakrętów są znacznie ważniejsze od jednego skoku.” - Brock Sellards



82. SIŁA HAMOWANIA “Spróbuj uruchomić obydwa hamulce naraz, w ten sposób uzyskasz lepszą i szybszą siłę hamowania. Staraj się ustawić pedał hamulca nie wyżej od podnóżka, wtedy nie wciśniesz go przez przypadek.” - Mike LaRocco



83. PRACUJ CIAŁEM “Szybka jazda na twardym torze uzależniona jest od pracy ciałem. Zostań z przodu, aby dociążyć przód kiedy wchodzisz w zakręty i wychyl się do tyłu kiedy wychodzisz. To pozwoli wciąć się przedniemu kołu w ziemię przed zakrętem i złapać przyczepność tylnemu wychodząc z zakrętu.” - Ryan Hughes



84. SZCZELNE GOGLE “Nawet jeśli to nie jest wygodne, sprawdź czy gąbka od gogli przylega prawidłowo do twarzy. W czasie jazdy spływający pot zacznie się pienić i jeśli nie masz prawidłowo dociśniętych gogli na oczy, zacznie spływać Ci brud i błoto.” - Matt Walker



85. PATRZ I UCZ SIĘ “Kiedy na trasie występuje trudny skok możesz go pokonać przez podglądanie innych. Znajdź kogoś o podobnych zdolnościach, jak Ty, kto go skacze, wtedy wsłuchaj się w jego silnik, żeby zobaczyć ile gazu daje. Patrz na ułożenie jego ciała podczas opuszczania krawędzi skoku. A najlepiej będzie, gdy spytasz go o poradę.” - Scott Sheak



86. ATAKUJ ZJAZDY “To jest przerażające, ale spróbuj zaatakować zjazdy jakby były normalnymi prostymi. Jedź na wyższym biegu, odchyl ciało do tyły i spróbuj podnosić koło nad dziurami, spręż się przed nierównościami na dole. Kiedy nadchodzi duży zjazd, weź głęboki oddech i staraj się rozluźniony zjechać nie trzymając zbyt kurczowo kierownicy.” – Tim Ferry



87. PŁYŃ PO ZAKĘTACH “Jeśli możesz, spróbuj płynnie przejeżdżać zakręty niż ostro się ścigać, blokować hamulce i potem znowu się rozpędzać. Czasami jeśli wjedziesz w zakręt wolniej możesz płynniej przejechać i faktycznie zyskać na czasie.” - Michael Byrne



88. BĄDŹ AGRESYWNY “Podczas wyścigu klika pierwszych okrążeń jest najważniejszych jeśli chcesz wypaść dobrze. W początkowych etapach rajdu - zwłaszcza, gdy miałeś zły start - większość zawodników możesz minąć. Nie jedź za kimś lub nie czekaj na wolną drogę. Bierz się do roboty!” - Grant Langston



89. JEDEN PALEC NA SPRZĘGLE “Używanie jednego palca na sprzęgle jest lepsze od dwóch, ponieważ pozwala odłączyć i załączyć sprzęgło bardziej gładko. Jeśli użyjesz więcej niż jednego palca, reakcja motocykla może być bardziej gwałtowna i mniej płynna.” - Jeff Emig



90. ATAKUJ ZJAZDY “To nie musi być straszne, ale atakuj strome zjazdy, jakby były płaskimi prostymi. Jedź na wyższym biegu niż zwykle, będziesz miał więcej mocy do wykorzystania na końcu wybojów. Pomaga także wzięcie głębokiego oddechu i rozluźnienie uścisku przed zjazdem.” - Mike LaRocco



91. SKONCENTRUJ SIĘ NA STARCIE “Kiedy dojeżdżasz do linii startowej nie myśl o niczym innym, jak o dobrym starcie. Zastanów się, jak zwolnisz sprzęgło, kiedy bramka opadnie i zastanów się nad wejściem w pierwszy zakręt. Wstrzelenie się w start wymaga skupienia.” - Michael Byrne



92. GRY PSYCHOLOGICZNE “Na poziomie profesjonalnym to nie działa, ale amatorzy często robią błąd, kiedy jeździec za nimi krzyczy lub żyłuje silnik wchodząc w zakręt. Zburzenie czyjejś koncentracji daje pozytywne efekty ścigającemu.” - Grant Langston



93. SPRZĘGŁO NA STARCIE “Na starcie popuść lekko sprzęgło, żeby naciągnąć wiszący łańcuch. W tym samym momencie wciśnij przedni hamulec, co pozwoli się motocyklowi ułożyć i przygotować do wystrzału z linii startowej.” - Steve Lamson



94. ZAKRĘTY NA PŁASKIM “Suche, gładkie zakręty są trudne i wymagają finezji. Całe hamowanie wykonaj przed tym, jak usiądziesz do zmiany kierunku. Usiądź blisko przodu, prawie na baku, pochyl się do przodu i dociąż przednie koło. Obciąż zewnętrzny podnóżek, a wewnętrzną nogę trzymaj w górze i do przodu. Nie ślizgaj jej po ziemi, użyj jej do balansu. Używaj gazu płynnie, gdy poczujesz się pewnie.” - David Vuillemin



95. SUCHE BUTY “W błotnych rajdach niema nic gorszego niż woda i błoto wpływające do butów. Użyj taśmy klejącej do uszczelnienia górnej krawędzi butów.” - Matt Walker



96. HAMOWANIE SILNIKIEM “Jeśli jeździsz 4-suwem, wykorzystaj hamowanie silnikiem, kiedy zwalniasz przed zakrętem. Hamowanie silnikiem połączone z przednim hamulcem, faktycznie eliminuję potrzebę użycia tylnego hamulca na niektórych trasach.” - Doug Henry <



97. JEDŹ SWOIM TOREM “Jeśli jesteś pod presją zawodnika za Tobą, zaczynają się trudności. Wielu jeźdźców próbuje pilnować wewnętrznego toru jazdy, nawet jeśli to nie jest ich naturalny tor. Pilnowanie swojego toru jest lepsze, ponieważ pilnowanie wewnętrznego lub blokowanie jeźdźca za Tobą, spowalnia was obu.” - Grant Langston



98. HAMUJ JAK NAJPÓŹNIEJ “Trenuj hamowanie, im później przed zakrętem, tym lepiej. Pozwoli Ci to lepiej wyczuć odpowiedni moment na hamowanie, wyprzedzić innych zawodników oraz skrócić czasy okrążeń.” – Mike LaRocco



99. TECHNKA PONAD WSZYSTKO “Staraj się na treningach jeździć na stojąco i/lub trzymając kierownicę tylko jedną ręką. Pozwoli Ci to nabrać prawidłowego nawyku trzymania motocykla nogami oraz pozytywnie wpłynie na ułożenia ciała.” – Marcin Wójcik



100. BAW SIĘ “Najważniejsza rzecz, to mieć przyjemność z jazdy. Jeśli jesteś wypalony, zrób sobie przerwę. Motocross to poświęcenie, ale spróbuj się bawić i cieszyć z tego!” - Ryan Hughes



Skoro już poznaliście 100 złotych myśli przekazanych przez najlepszych zawodników na naszej planecie, nie pozostaje nic innego tylko wziąć się do roboty i trenować.


Powodzenia i do zobaczenia na zawodach.

Logowanie
Nazwa Użytkownika

Hasło



Nie jesteś jeszcze naszym Użytkownikiem?
Kilknij TUTAJ żeby się zarejestrować.

Zapomniane hasło?
Wyślemy nowe, kliknij TUTAJ.
Shoutbox
Tylko zalogowani mogą dodawać posty w shoutboksie.

Admin

21.09.2013 Mistrzostwa Strefy Warszawskiej Cross Country Mysiadło

Admin

01.09.2013 Cross Country Ziemi Sochaczewskiej w Kurdwanowie i III runda Mistrzostw Strefy Warszawskiej

Admin

24-25.08.2013 Mistrzostwa i Puchar Polski Cross Country oraz Mistrzostwa Strefy Warszawskiej Cross Country

Admin

10-11.08.2013 Mistrzostwa i Puchar Polski Cross Country Oborniki

Admin

29-30.06.2013 Mistrzostwa i Puchar Polski Cross Country Chełmno

Admin

8-9.06.2013 Mistrzostwa i Puchar Polski Cross Country do Biredrusko.

Admin

11-12.05.2013 Mistrzostwa i Puchar Polski Cross Country Radom

Admin

01.05.2013 Cross Country Stryków

Admin

Zapraszamy na Mistrzostwa i Puchar Polski Cross Country do Kwidzynia 27-28.04.2013

Admin

MP i PP Enduro w Sokółce odwołane

Archiwum


Załóż : Własne Darmowe Forum | Własną Stronę Internetową | Zgłoś nadużycie